Účtovník alebo urob si sám?

Hoci som vyštudovaný účtovník a audítor, na základe svojich osobných skúseností doporučujem práve tú druhú možnosť: „Urob si sám!“. Môže sa zdať, že idem sám proti sebe, ale opak je pravdou. Neznevažujem prácu účtovníkov ani daňových poradcov či audítorov, ale malo by byť v záujme každého jedného investora do nehnuteľností, naučiť sa aspoň základy účtovníctva a daňovníctva a využívať ich vo svoj prospech.

Dôveruj, ale preveruj! To platí nielen pri výbere vášho nájomníka, ale aj pri výbere vášho účtovníka. Zistite si, ako dlho sa už venuje tejto profesii, preverte si jeho referencie a spýtajte sa ho aj na to, či má poistenie profesijnej zodpovednosti za škodu spôsobenú výkonom profesie účtovníka, daňového poradcu alebo audítora. Stratil vám účtovník doklady, ktoré ste mu dali? Tieto doklady si už nebudete môcť zaevidovať v daňovej evidencii alebo zaúčtovať v účtovníctve ako preukázateľne vynaložený výdavok na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov. V prípade, že nebol účtovník poistený, budete si musieť spôsobenú škodu uplatňovať priamo u tohto účtovníka. Alebo vám poradil zle a bola vám udelená pokuta z finančnej správy? Áno vám, nie účtovníkovi a teraz si budete musieť vymáhať túto pokutu od vášho účtovníka. Pokiaľ bol poistený, tak super, lebo poistenie kryje škody spôsobené pri poskytovaní účtovného poradenstva, vedenia účtovníctva, vykonávanie účtovného auditu – pokuty a penále pre chybné zaúčtovanie…

Krátky príklad zo života. Jedna pani prenajímateľka sa pýtala v nemenovanej facebookovej skupine účtovníkov, či je provízia pre realitného makléra daňovo uznateľný náklad a či ju môže dať do výdavkov pri prenájme bytu. Dobrí ľudia v skupine jej samozrejme poradili, že to nie je daňovo uznateľný výdavok, lebo nehnuteľnosť nemala zaradenú v obchodnom majetku. Za túto radu pani prenajímateľka nemusela zaplatiť ani euro, no bohužiaľ jej poradili nesprávne a v tom momente táto pani prišla minimálne o 100 €, ak výška zaplatenej provízie bola 550 €. Správna odpoveď je: Odmenu zaplatenú realitnej kancelárii, je možné  považovať za ostatné služby súvisiace s  dosahovanými príjmami z prenájmu, t. j. výdavky na tieto služby, za predpokladu, že sú splnené všetky podmienky ustanovené v § 2 písm. i) Zákona o dani z príjmov. Preto túto odmenu je možné považovať za daňové výdavky znižujúce zdaniteľné príjmy z prenájmu podľa § 6 ods. 3 ZDP aj keď nemá danú nehnuteľnosť zaradenú v obchodnom majetku.

Aké z toho plynie ponaučenie? Každý prenajímateľ by mal mať prehľad o aktuálnej legislatíve, ktorá sa dotýka oblasti prenájmov. Potom už nebude slepo dôverovať svojmu účtovníkovi, dokonca si bude môcť skontrolovať, či jeho účtovník odvádza dobrú prácu. Alebo sa rovno rozhodne, že mu dá padáka a všetko si začne robiť sám. Nie je to vôbec zložité. Ja som napísal eBook „Dane a prenájom v praxi“, ktorý ponúkame v našom eshope. Je v ňom všetko, čo prenajímateľ potrebuje vedieť ohľadom daní.

Tu si môžete pozrieť ukážku ebooku s jej obsahom:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.